Gepost op Mar 27, 2020

Vereniging Huurders Overleg Soest

Hoog Soestdijk: een bijzondere aankoop
Het is een ongebruikelijke situatie. In Soest heeft Portaal ‘Hoog Soestdijk’ gekocht, een appartementengebouw waarvan ongeveer de helft van de appartementen momenteel verhuurd wordt als vrijesectorwoningen. Volgens de huidige Woningwet moet Portaal zich in eerste instantie richten op de verhuur van sociale huurwoningen. Verhuur van vrije sector woningen wordt in de meeste gevallen overgelaten aan commerciële partijen.. Het leek er dan ook op dat we Hoog Soestdijk niet mochten kopen.
Creatief denken
In Soest is dringend behoefte aan sociale huurwoningen. Het aantal woningzoekenden is hoog, niet alleen in Soest maar in de hele woningmarktregio. Dat vraagt om creatief denken, om zoeken naar oplossingen in richtingen die in eerste instantie niet logisch lijken, of wettelijk niet haalbaar lijken. Want onze kerntaak… En na wat puzzelen zagen we een kans.
Markttoets
Dit was voor de gemeente Soest voldoende aanleiding om een markttoets uit te voeren. Met een markttoets onderzoek je of er vanuit marktpartijen, met gelijke condities ten aanzien van sociale en vrije sector woningen, interesse bestaat in het gebouw. Tijdens het doorlopen van de markttoets hebben zich geen marktpartijen bij de gemeente gemeld. Portaal kreeg daarmee alsnog toestemming van de Autoriteit woningcorporaties om Hoog Soestdijk te kopen.
Bijzonder
Wibo Douwstra, senior assetmanager bij Portaal, legt uit wat de situatie zo bijzonder maakt: lees verder op
Bron: www.portaal.nl
Bericht verzonden. We nemen snel met je contact op.